مواد قندی و پيری زودرس!
در آزمایشات قبلی محققان به این نتیجه رسیدند که كاهش ميزان كالری مصرفی در رژيم غذايی روزانه سبب طول عمر میشود اما محققان كانادايی چنین میگویند
پژوهشگران كانادایی تاكید كردند: مصرف شكر مخصوصا به مقدار زیاد خطر پیری زودرس را به دنبال دارد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در مطالعات قبلی كه روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته است معلوم شد كه كاهش میزان كالری مصرفی در رژیم غذایی روزانه سبب طول عمر میشود اما محققان كانادایی در یك تحقیق جدید دریافتهاند كه مصرف شكر و مواد قندی باعث پیری زودرس میشود و با بروز بیماریهای مربوط به افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.
این پژوهشگران دریافتند كه مصرف قند مخصوصا نحوه واكنش سلولها به وجود آن در بدن با پیری در ارتباط است. در این بررسیها معلوم شد؛ طول عمر سلولهای مخمری كه ژن یك حسگر گلوكز از بدن آنها برداشته میشود به اندازه طول عمر سلولهایی است كه در رژیم غذایی آنها مصرف قند محدود میشود. به این معنی كه این ژن در واقع عامل و محرك مصرف بیشتر مواد قندی است و وقتی این ژن در سلول نباشد مقدار نیاز به مصرف قند كاهش یافته و در نتیجه طول عمر سلول به اندازه عمر سلولی كه قند كم مصرف میكند، بیشتر میشود.
محققان میگویند: سلولهای مخمر به لحاظ پایهای شبیه به سلولهای انسانی هستند ولی مطالعه روی آنها آسانتر صورت میگیرد. این تحقیق از سوی متخصصان دانشگاه مونترال انجام گرفته و نتایج آن در مجله علمیپلوس ژنتیك منتشر شده است.
پژوهشگران تاكید كردند كه این یافته در را به روی كشف راه كارهای درمانی جدید برای مقابله با بیماریهای مرتبط با پیری و افزایش سن خواهد گشود.


